Możliwości mediów społecznościowych, czy wszystkie je znasz? - www.forrex.com.pl
Możliwości mediów społecznościowych, czy wszystkie je znasz?
Facebook

Data

Możliwości mediów społecznościowych.

Media społecznościowe stały się nieodłączną częścią przestrzeni internetowej, jak również codziennego funkcjonowania ich użytkowników.

Są doskonałym narzędziem do budowania i utrzymywania relacji, komunikacji oraz wymiany informacji, dzielenia się własnymi spostrzeżeniami lub istotnymi wydarzeniami w naszym życiu.

Cechą, która odróżnia social media od mediów tradycyjnych, to możliwość porozumiewania się na bazie dialogu. Portale takie jak Facebook czy Instagram, pozwalają na “akcję i reakcję”. Nadawca treści (film, muzyka, treść) może liczyć na błyskawiczną reakcję odbiorcy/odbiorców (polubienie, komentarz) w dowolnym zakątku świata.

Media społecznościowe (mimo relatywnie krótkiego stażu na rynku) zdołały zdominować tę sferę wirtualnej rzeczywistości odpowiadającej za wymianę zdań, przekonań, kreację sieci relacji nieograniczonych odległością geograficzną. Warto przytoczyć tutaj definicję z Wikipedii:

Media społecznościowe (ang. social media) to media, dostępne przede wszystkim w Internecie i urządzeniach mobilnych, umożliwiające wymianę informacji między użytkownikami. To media, które łączą technologię, telekomunikację, interakcje społeczne z obrazem, tekstem i dźwiękiem. Sposób interakcji i prezentowania informacji zależy od punktu widzenia użytkowników oraz treści, którymi wymieniają się społeczności (historie i doświadczenia).” 

Zdecydowanym liderem na tym polu jest Facebook oraz produkty z jego “stajni” – Instagram, Messenger, WhatsApp, z których łącznie regularnie korzysta ok. 2,5 mld użytkowników.

Serwisy społecznościowe z typowo social-friendly, ewoluowały także w kierunku działań biznesowych, co wydawało się naturalnym krokiem.

Dane pokazują, że niemal 50% użytkowników odwiedza ww. serwisy celem zapoznania się z treściami, które publikuje interesująca ich marka, czy przedsiębiorstwo. Taka rzesza konsumentów jest w stanie poważnie zaszkodzić marce lub zapewnić jej doskonały PR, o wiele bardziej, niż przemyślane strategie reklamowe w mediach tradycyjnych.

Poniżej kilka przykładów wykorzystania social mediów w biznesie:

  1. REKLAMA
    Zwiększenie obrotów sprzedaży, dzięki metodzie sprzedaży bezpośredniej, mając za sobą “armię” zadowolonych użytkowników, którzy zapewnią swymi opiniami renomę marce nie tylko początkującej, ale również z odpowiednim stażem (a jednak dopiero rozpoczynającej swoją przygodę z marketingiem np. na Facebooku.) Fanpage Twojej firmy jest również reklamą Twojej firmy. Dostarczasz swoim klientom informacji o firmie, produktach, promocjach.
    FACEBOOK ADS daje Ci możliwość włączenia reklam płatnych do konkretnej grupy odbiorców, zwiększając tym samym sprzedaż, rozpoznawalność, zaufanie.
  2. BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI MARKI
    Zbudowanie świadomości marki na jednym lub kilku portalach.     Stosunkowo niewielkimi kosztami możemy przedstawić nie tylko markę, ale również jej wartości, którymi się kieruje, a przede wszystkim produkty, czy usługi, które proponuje. Tak wykształcony obraz pozostaje w świadomości klienta na długo i są ogromne szanse, że stanie się klientem stałym.

  1. KOMUNIKACJA – BUDOWANIE ZAUFANIA
    Komunikacja z potencjalnym klientem otwiera wachlarz możliwości marketingowych. Dzięki mediom społecznościowym mamy wgląd w zainteresowania, preferencje, opinie użytkowników, co pozwala na dynamiczny rozwój firmy i dostosowywanie się do zachodzących zmian w postrzeganiu przedsiębiorstwa. Prościej rzecz ujmując, możemy nieustannie trzymać rękę na pulsie i reagować, gdy zajdzie taka potrzeba. Facebook daje nam możliwość utrzymywania pozytywnych relacji z klientem, komunikowania się z nim poprzez reagowanie na komentarze, zarówno te pozytywne, jak i krytykę. Zaufanie budujemy poprzez stały kontakt z odbiorcą, odpisywanie na zapytania, reagowanie na komentarze, wówczas tworzy się więź zaufania pomiędzy Tobą a Twoim klientem. Nie zostawiaj nigdy komentarzy bez reakcji, a w szczególności reaguj na te zawierające dezaprobatę.

  1. BUDOWANIE SPOŁECZNOŚCI
    Gromadzenie fanów – choć może brzmi to nieco bezdusznie, to w rzeczywistości jest niczym innym, jak budowaniem wokół swojego fanpage’a lojalnej społeczności, która gotowa jest wejść z daną marką w interakcję (zarówno online, jak i offline). Poprzez pozostawienie “lajka”, czy podjęcie decyzji o obserwowaniu danego profilu, użytkownik udziela informacji o zainteresowaniu oferowanym produktem/usługą.
    Rosnąca liczba fanów jest również sygnałem dla pozostałych internautów, że ta marka ma sporo do zaoferowania. Potencjalni klienci już Ci zaufali, inni użytkownicy widząc jak wiele osób to zrobiło, również powierzą Ci swoje zaufanie i polubią Twoją stronę. W ten sposób tworzysz społeczeństwo wokół swojej marki czy też firmy.

  1. SPRZEDAŻ
    Pozyskiwanie leadów sprzedażowych – mowa tu o danych kontaktowych osób zainteresowanych ofertą handlową firmy. M.in. Facebook, czy Linkedin dają możliwość gromadzenia takich kontaktów przy pomocy formularzy kontaktowych podczas prowadzenia kampanii marketingowych. Budując swój fanpage systematycznie, tworząc przy tym swoją społeczność zwiększać sprzedaż swoich usług czy produktów.

  1. WIĘKSZA ROZPOZNAWALNOŚĆ
    Większa rozpoznawalność znaczna część użytkowników dokonuje researchu, dana firma aktywnie prowadzi profil na Facebooku. Regularne udostępnianie postów, prowadzenie konwersacji z klientami – to daje Ci dużą rozpoznawalność w sieci. Ciekawe posty, informacje, zaufanie między Tobą, Twoją marką, firmą a użytkownikami, społeczeństwo zbudowane wokół Ciebie oparte na zaufaniu to wszystko przekłada się na większą sprzedaż Twoich produktów oraz usług.

  1. OBSERWOWANIE KONKURENCJI
    Facebook daje nam możliwość podglądania działań konkurencji. W statystykach swojego fanpage’a dodajesz obserwowane strony, a będziesz na bieżąco śledzić w podsumowaniach obserwowaną konkurencję. To daje Ci wgląd do ich aktywności i najbardziej angażujących postów. 

  1. WIZYTÓWKA
    Least but not least – dobrze prowadzony fanpage jest również (i przede wszystkim) wizytówką Twojej firmy/ marki osobistej. Poinformuj użytkowników czym się zajmujesz, w jakich godzinach prowadzisz działalność, sklep, zamieść kontakt do siebie. Postaraj się, aby wszystkie informacje były aktualne i wszelkie zmiany wprowadzaj na bieżąco. 

Mamy nadzieję, że powyższe możliwości dostarczyły Ci pomocnych informacji na temat współczesnych metod prowadzenia swojej firmy/marki osobistej z niezbędnym udziałem mediów społecznościowych. Jak widzisz media społecznościowe daję Ci wiele możliwości, od Ciebie zależy co i kiedy wykorzystasz. Social media są faktem, którego nie możemy podważyć, a obecność Twojego biznesu na Facebooku lub Instagramie stanowi współcześnie swego rodzaju konieczność.

Powodzenia!